Christian Hem: Vi lytter til borgernes bekymringer vedrørende busrute 70

Modelbillede Foto: Nordjyllands Trafikselskab.
Print Friendly, PDF & Email

Christian Hem: Vi lytter til borgernes bekymringer vedrørende busrute 70

AF Christian Hem (V) Formand Teknik og Miljøudvalget Jammerbugt Kommune

Først vil jeg ønske Peter Thellufsen Pedersen velkommen på den politiske scene,- dejligt at vi er flere der ønsker at tage et medansvar for at drive og udvikle Jammerbugt kommune. Jeg håber, at vores samarbejde i fremtiden vil være til gavn og glæde for vores medborgere i kommunen, hvis vi bliver valgt til den kommende kommunalbestyrelse. 

I så fald vil du få mulighed for at sande, om beslutningerne i Jammerbugt Kommune bliver taget på en lemfældig måde som du påstår. Sådan er virkeligheden heldigvis ikke. 

Når det er sagt, er busrute 70 et meget vigtigt emne, der rør sig i flere dele af kommunen og som vi også politisk arbejder med at påvirke. Infrastrukturen er særdeles vigtig for vores kommunes sammenhængskraft, hvad enten det gælder veje, stier eller den elektroniske infrastruktur. Vi er en decentral landdistriktskommune og det skal vi fortsat være.

I alle beslutninger i livet skal man arbejde med fakta – og det også i det politiske arbejde, så hermed lidt reel fakta omkring rute 70.

Der gives udtryk for, at omlægningen af rute 70 til rute 970X er en spareøvelse i Jammerbugt Kommune. Det forholder sig dog således, at det er Regionen der betaler for denne rute, dermed er det også regionen der bestemmer om man ønsker at omlægge ruten fra rute 70 til rute 970X, så det har intet med økonomien i Jammerbugt Kommune at gøre. 

Der står i læserindlægget at Birkelse i fremtiden får 5 km til bussen i Åbybro, hvilket jeg ej heller kan genkende. Birkelse vil i fremtiden blive betjent fra hovedvejen uden for Birkelse, hvor der, som jeg er informeret, er 450 meter fra et af de stoppesteder midt i byen, hvorfra borgerne betjenes i dag. Så jeg er ærgerlig over at Peter beskriver dette som afvikling af et bysamfund,-  særligt når fremtiden byder på en udvidelse af antallet af busafgange fra 18 til 28 pr. dag. At flytning af et stoppested 450 meter betyder afvikling af et lokalsamfund, syntes jeg ikke er en helt fair betragtning.

Dog mener jeg, vi nøje bør overveje om busdækningen er god nok fra hovedvejen, set i lyste af antallet af borgere i Birkelse By, samt antallet af afstigninger og påstigninger.

Derfor har jeg respekt for de bekymringer der er bragt op – ikke kun bekymringer der vedrører den fremtidige busdrift i Birkelse, men naturligvis også de andre steder i vores kommune hvor ændringerne har betydning.

Jeg er meget optaget af, at alle borgere føler sig så oplyste som muligt, så derfor afholdes et borgermøde i september måned. Netop for at sikre, at alle i de berørte lokalsamfund får mulighed for at tilkendegive deres holdninger eller komme med ideer i en høring, som vil blive gennemført i efteråret. 

Derefter er det op til Regionsrådet at komme med den endelige køreplan, hvor jeg  naturligvis vil gøre mit til,  at høringssvar fra hele kommunen bliver hørt og taget alvorligt. 

I NTs bestyrelse har jeg været med til at godkende de overordnede rammer for busdriften i Nordjylland. De handler om flere passagerer i busserne, attraktive knudepunkter/stoppesteder, bedre fleksible løsninger for den kollektive trafik, hurtigere busser fra A til B samt flere afgange fra A til B. 

Alt sammen gode argumenter for at få flere passagerer med busserne, som jeg kan stå inde for, set i samlet nordjysk perspektiv. 

Men set med et lokalt perspektiv er der ting der kan gøres anderledes, og dem er jeg gerne med til at sætte spot på.

Niels Christian Hem (V)
Christian Hem. Foto: Jammerbugt Kommune

6 KOMMENTARER

  1. Kære Christian Hem.
    Hvor langt har Ryaa borgerne til det nærmeste stoppested for 970x.?
    Tror vi er mange i Ryaa som føler sig svigtet big time.
    Vi er mange der arbejder for mere attraktive forhold i landsbyen, og hvorfor har vore politiker i Jammerbugt Kommune ikke værnet om rute 70s beståen, som en væsentlig del af kommunen landdistrikts politik

  2. Kære Christian Hem
    Lytter du? For du har fuldstændig “glemt” at nævne Ryaa i din artikel. Det er to forskellige byer. Selv om det er et lille sted så bliver der nu rigtig langt til en bus for folk i Ryaa.
    Da vi valgte at bosætte os i Ryaa var det netop på baggrund af cykelsti, gadebelysning – og busforbindelsen. Alle tre parametre har været godt udfordret i vores tid. Vores ældste søn starter snart på en videregående uddannelse. Det bliver et forhindringsløb for ham at nå ind til uddannelsesstedet. Og for vores næste søn og de andre børn og voksne her i Ryaa.
    Så derfor Christian Hem – bliver der talt om afvikling af et bysamfund i Ryaa.

    • Jeg har stor forståelse og respekt for de mindre lokalsamfund i vores kommune, om nogle så ved Preben Dalgaard dette.
      Jeg prøver at forholde mig og rette nogle faktuelle emner i forhold til læserindlæg skrevet af Peter T. Pedersen. Disse emner handler meget om Birkelse, derfor er mit svar som det er.
      Jeg har ikke glemt Ryå og der tænker jeg også mange i Ryå er helt klar over. Jeg har holdt møder og talt i telefon med flere borgere fra området.
      Nu er processen den, at der vil blive et informationsmøde i september og en høringsperiode i oktober og november. Den endelige beslutning træffes primo 2025.

  3. Jeg synes ikke om at man nedlægger rute 70 og dermed også imod at bussen skal køre udenom ryå/Birkelse.
    Men jeg synes ik vi høre meget om konsekvenserne for resten af byerne op til Fjerritslev. Xbus er jo høje smarte busser som slet ik er særlig handicap venlige. Hva med os der med rollater rullestol eller barnevogn.
    Hvordan kommer vi nu frem.

  4. Dette indslag blev lagt forkert ind af mig, under Lily Purkær. Det var tiltænkt denne klumme. Da det er rettet til Christian Hem.
    Susanne Kristensen

    Susanne Kristensen 22. juni 2024, 8:32 at 8:32
    Kære Christian Hem

    En hurtig Xbus er intet værd for lokale borgere, der kan ingen jo nå at stå på. 70er bussen stopper der, hvor passageren er på landevejen, og stopper også igen, der hvor passageren vil af på landevejen. Min 80 år gamle mor tager gerne bussen fra Nibe, for at besøge hendes oldebørn og børnebørn, her kan hun få bussen til at stoppe tæt på deres adresser, hun er meget glad for linie 70, da hele tre børnebørn har valgt netop at bo i nærheden af en god rute 70 tæt på deres boliger. Det sidste barnebarn kommer ellers fra Hasseris, hvor der altid er en bus på vejen, Han fandt et hus i Birkelse, som netop var en godt sted i forhold til offentlig trafik ( rute 70 ), nu snart en købmand i byen, og alligevel lidt ude på landet, og tæt på resten af hans søskende og vi forældre. Vores kommune er jo et lækkert smørhul, hvor vi næsten har alt detailhandel, skove og strande indenfor rækkevide, så er det da helt yt, at skære ned på muligheden for at komme til disse steder med offentlig trafik, vi bliver jo alle ældre, og ikke alle har mulighed for en til to biler på matriklen. Nedlæg hurtigbusserne, der ikke har tid til at samle passagerer op, lav special busser til uddannelsesstederne og store arbejdspladser, der kun kører dertil, når de skal møde, og hjem igen.
    Det gælder vel om at have så mange med i bussen, som det er muligt. så skal busserne jo køre på de tidspunkter, som passagererne har behovet, og stoppe der, hvor passagererne er? Passagererne orker ikke at skulle med flere alternative transporter for at komme til et xbus- stoppested, så finder de andre løsninger, og så kører Xbussen tom rundt til hvad nytte?
    Jeg håber, at nogen kan tænke lidt mere alternativt, skal der nogen i butikken, så må man gøre en indsats for at synliggøre sig, man kan jo godt tænke ud af boksen ved specielle arrangementer, med julebusser, festivalbusser osv. hvad med busser til nattelivet, så undgik vi helt sikkert nogle alkohol-påvirkede på vejene. og de unge kunne komme sikkert hjem.
    Hvad med at spørge borgerne om deres behov/ønsker. måske kunne NT vokse, i stedet for at afvikle. Bare et håb.

  5. Kære Christian Hem
    Nu har jeg igen læst dit indslag, og jeg gengiver lige dine egne ord her;
    I NTs bestyrelse har jeg været med til at godkende de overordnede rammer for busdriften i Nordjylland. De handler om flere passagerer i busserne, attraktive knudepunkter/stoppesteder, bedre fleksible løsninger for den kollektive trafik, hurtigere busser fra A til B samt flere afgange fra A til B.

    Alt sammen gode argumenter for at få flere passagerer med busserne, som jeg kan stå inde for, set i samlet nordjysk perspektiv.

    Men set med et lokalt perspektiv er der ting der kan gøres anderledes, og dem er jeg gerne med til at sætte spot på.

    Godt sagt Christian Hem.
    Jeg vil alligevel tillade mig at “skære” lidt i dine udsagn.

    1. det handler om flere i busserne.

    Ja, det ønske kunne vi vist alle godt forstå. Hvordan får vi lavet busserne attraktive for næsten ALLE, ikke ved at skære i stoppesteder! Hvor bor medlemmerne selv, som tager beslutningerne? Bruger de selv de offentlige transportmuligheder? Hvis nej, hvorfor ikke? hvis ja, så tænk hvorfor det bruges.
    Prøv at tænke en tur, du kunne tænke dig at køre til, lav så en plan for denne tur med bus, tænk også tidspunktet med.
    Hvor store er dine omveje så, kan det overhovedet lade sig gøre? Som turist i næsten alle lande, kan du komme til alt godt. Her lader vi ikke turister få den mulighed, altså i Nordjylland. tager du til København, skal man ike gå mange meter for af møde offentlig transport. Selvfølgelig er vi heller ikke så mange her, men vi kunne godt tænke ud af boksen og lave turistruter i højsæsonen.
    Og så reklamere med det som et grønt alternativ, også på udenlandsk.

    2. Attraktive knudepunkter/stoppesteder.

    Heller ikke et dumt ønske. Tænk, hvis der var et “edderkoppenet” af ruter, der ikke var fikseret kun på Aalborg som knudepunkt. Der er mange, som ikke orker denne by, men som er “tvangspassager” dertil, for at komme til andre steder i Nordjylland.

    3. Fleksible løsninger for den kollektive trafik.

    Også et tiltrængt emne. Tænk virksomheds- behov ind, sæson, arbejdstider, uddannelses- tider og steder.
    Lige nu er det et fåtal, som faktisk kan benytte busserne, for enten kører de ikke til de steder, eller også ikke på de tidspunkter, hvor behovet er der.

    4. Hurtigere busser fra A til B.

    Nu stikker formlen af, hvem skal hurtigt fra A til B?
    Hvad med resten af Alfabetet? Det burde hedde A til Z mindst. Hvis alle på en strækning, kan se en bus drøne hurtigt forbi, så er den ikke et alternativ til egen bil.
    Derfor ser vi tomme busser drøne forbi-

    5. Flere afgange fra A til B.

    Endnu en “formel-brist”. Hvorfor flere afgange mellem få punkter på en rute? det samler ikke passagerer op, eller gør ruten mere attraktiv.
    Vi kan jo rette vores syn videre til togtrafikken, der nærmest lider af samme sygdom. Få tog – få stoppe/afgangssteder.
    Togene kører tomme til følge. Da togene stoppede i alle byer var de stuvende fulde.
    Hvis jeg boede midt i “alfabetet” ville jeg aldrig nogensinde tænke på et alternativ til egen bil på disse ruter, hvis jeg skulle fra F til H eller bare fra R til S, Så kan bussen jo ikke bruges, vi har jo ikke alle brug for at køre hurtigt til/fra to punkter, som vi ikke skal hen til.
    Jeg håber, at I der bestemmer, hvor ruten/turen skal hen, lige “ryster posen” igen, og laver en “nytænkning”. man kunne måske sætte mange små busser, linier på tværs, ikke de lange ture til og fra Aalborg med mange busser, der alle kører tomme, mange steder kører der flere linier ind mod Aalborg midtby i en lang række uden passagerer, de kommer fra det meste af Nordjylland. Måske skulle der en “decentral” placering til, som så samlede ind til en samlet fuld bus mod Aalborg.
    Jeg håber på, at I får kabalen til at gå op. Og at I tænker lokalt og decentralt, og ikke styrer alt mod Aalborg. Vi har jo næsten alt, vi kan ønske os i Jammerbugt. Det har de andre kommuner også i Nordjylland, så hvorfor skal vi over “vandet”. 😉

Deltag i debatten på Jammerbugtposten.dk - Skriv en kommentar til denne artikel:

Skriv venligst en kommentar
Indtast dit navn