”Det sidste kram” støtter dyreejere i sorg
For op til 45% af danske dyreejere er tabet af et kæledyr lige så stort, som havde de mistet en nær ven eller et familiemedlem, men ofte er der meget lidt hjælp og forståelse at hente for dyreejerne i den svære tid. Agria Dyreforsikring lancerer derfor et banebrydende initiativ, der fokuserer på at støtte alle dyreejere i sorg – uanset om dyreejeren er kunde hos Agria eller ej.
Det nye onlineunivers, ”Det sidste kram”, har til formål at hjælpe dyreejere med at håndtere den uundgåelige sorg, der følger tabet af et familiedyr. Initiativet er en milepæl inden for forsikringsbranchen, da det er første gang, et forsikringsselskab har fokus på at støtte kunder, der står i en svær fase af deres liv, som udfolder sig efter det formelle kundeforhold er afsluttet.
– For mange er dyrene en del af familien, og det kan derfor være forbundet med stor sorg og smerte at sige farvel. Desværre oplever nogen, at deres sorg ikke bliver forstået af omgivelserne, og derfor kan man som dyreejer føle sig meget alene i sin sorg og meget lidt forstået af sin nære omverden, siger Tine Stabell, adm. direktør i Agria Dyreforsikring. Hun tilføjer:
– Vores mission som forsikringsselskab er ikke blot at være der for vores kunder i gode tider, men også at støtte dem gennem de vanskelige øjeblikke, hvor de har allermest brug for vores hjælp og forståelse. Mere end 5.000 gange om året oplever vi, at vores kunder mister et familiedyr, og fordi 95% af vores medarbejdere selv er dyreejere, forstår vi, hvor dybtgående og smertefuldt det tab kan være. Det er derfor, vi har taget det næste skridt for at sikre, at ikke bare vores kunder men alle dyreejere ikke står alene med sorgen, forklarer Tine Stabell.
Sorg er reaktion på tab
Det nye onlineunivers tilbyder en bred vifte af ressourcer, herunder artikler og podcasts, der er skræddersyet til at hjælpe dyreejere med at forstå og bearbejde deres sorg på en sund og konstruktiv måde. Det er dels dyrlæger og dels psykologer fra Center for Menneske-Dyr-Psykologi ved Aalborg Universitet, som har bidraget til en stor del af indholdet på hjemmesiden.
– Sorg er reaktionen på et tab af nogen, man holder af. Modsat hvad nogen måske tror, er der følelsesmæssigt ikke den store forskel på, om det er et menneske eller et familiedyr, man sørger over. Desværre er sorgen over at miste et familiedyr ikke lige så socialt anerkendt, som når man sørger over en nærtstående person, forklarer Chalotte Glintborg, der er lektor og tilknyttet Center for Menneske-Dyr-Psykologi.
Ophæver tabuer
– Der er brug for at italesætte, at sorg over et mistet familiedyr er naturligt. Det er derfor, vi har valgt at tage emnet op, folde det ud og give det liv i håbet om, at vi med den nye onlineportal vil kunne udbrede viden og ophæve nogle tabuer om sorg i forbindelse med tabet af et familiedyr, og dels hjælpe alle de dyreejere, der rammes af sorg ved tabet af et højtelsket dyr, siger Tine Stabell.
Her får du information om alt fra tilpasninger, man som dyreejer kan lave, så det ældre dyr har det godt i den sidste del af sit liv, til tegn på, at det er tid til at tage den svære beslutning om aflivning. Du finder også artikler om alt, hvad du bør tænke over før, under og efter, du mister et dyr, og der er ligeledes gode råd til forældre og dyreejere med flere dyr.
Sammen med smådyrsdyrlæge Sara Solheim og hestedyrlæge Diana Chong fra Agria Dyreforsikring og psykologer og forskere i psykologi Tia G. B. Hansen, Kristine Jensen de López og Chalotte Glintborg fra Center for Menneske-Dyr-Psykologi ved Aalborg Universitet har Agria skabt et onlineunivers med fagartikler og podcasts, som har til formål at hjælpe dyreejere med at håndtere den uundgåelige sorg, der følger tabet af et kæledyr.
For mere information om Agria Dyreforsikring og det nye onlineunivers, Det sidste kram, er du velkommen til at besøge agria.dk/det-sidste-kram
LÆS OGSÅ: Overtrædelser af lovgivning rapporteret fra Jammerbugt