Hvor meget skal du spare, før turen til grænsebutikkerne er tjent hjem?
Grænsehandlen i Tyskland lokker med fristende tilbud på blandt andet slik, sodavand og øl. Men ifølge Spar Nord og Bilbasen er der særligt to ting, som du skal have for øje, når du skal vurdere om turen til grænsen kan svare sig: Hvor langt du skal køre, og hvor meget du sparer på dine indkøb.
Ifølge beregninger fra Spar Nord og Bilbasen skal en skagbo spare lidt over 2.700 kroner, hvis turen fra Skagen til Harrislees grænsebutikker og hjem igen skal kunne betale sig. Tilsvarende skal en helsingoraner finde tilbud, der sikrer en besparelse på knap 1.500 kroner for at kunne finansiere turen til Puttgarden – og det er vel at mærke kun for at finansiere turen frem og tilbage i bil. Dertil kommer udgifter til færgeoverfart.
– Danskerne oplever fortsat højere leveomkostninger og et skrumpet rådighedsbeløb sammenlignet med de senere år. Derfor er der formentligt stadig mange danskere, som kigger mod grænsen for at opnå besparelser på blandt andet sodavand, slik og dagligvarer, selvom forskellen i priserne i Tyskland og Danmark er jævnet en smule ud som følge af høj inflation i Tyskland, forklarer cheføkonom i Spar Nord Jens Nyholm og tilføjer:
– I den forbindelse er det netop vigtigt, at elementer som afstand til grænsen og besparelsen på varerne tages med i regnestykket. Foruden det økonomiske regnestykke, vil der nok også være flere og flere, som tænker bæredygtighed ind i beslutningen om at køre til grænsen eller ej – og hvis turen skal køres, tænker over, hvordan kilometerne tilbagelægges.
Spar Nord og Bilbasens beregninger tager ikke kun højde for brændstofs- eller elforbrug, men medregner også parametre som slitage og værditab for at give et mere nuanceret billede af omkostningerne forbundet med turen. Dertil skal man også huske at medregne eventuelle udgifter til forplejning undervejs samt eventuelle priser på bro eller færge.
– Vores beregninger tager udgangspunkt i vægtet gennemsnit for både benzin, diesel og elbiler, og her er elbilerne faktisk med til at trække gennemsnittet ned, da særligt værditabet på elbiler er markant lavere end for konventionelle biler. Så hvis du tilbagelægger turen i en elbil, får du altså lettere ved at opnå den nødvendige besparelse for at finansiere turen, siger markedsanalytiker i Bilbasen Jan Lang.
Sidste år kunne de, der kører i benzin- eller dieselbiler hente yderligere besparelser på de tyske tankstationer, da afgiften på benzin og diesel blev sat ned i Tyskland. Og selvom det stadig er billigere at tanke på tyske tankstationer, så skal man ifølge Jan Lang ikke forvente nær så store besparelser på brændstof i år:
– Der er ikke nær så stor forskel på at tanke i Danmark eller Tyskland i år, men det er forsat marginalt billigere at købe sit brændstof i Tyskland, så det kan man lige så godt udnytte, lyder det fra ham.
Så meget skal du spare for at tjene turen hjem
Afstand (tur/retur) i km | Nødvendig besparelse i DKK for at turen er tjent hjem | |
Skagen | 801,4 | 2726,73 |
Aalborg | 587,8 | 1999,97 |
Aarhus | 366,2 | 1245,98 |
Esbjerg | 229,2 | 779,84 |
Odense | 310,6 | 1056,80 |
København | 367,6 | 1250,74 |
Helsingør | 438,6 | 1492,32 |
Aabenraa | 66,8 | 227,28 |
Afstanden tur-retur fra København og Helsingør er med udgangspunkt i en tur til Puttgarden, og priserne er eksklusive udgifter til færge. Afstandene for de øvrige byer er med udgangspunkt i en tur til Harrislee.
Der er i beregningerne af TCO (Total Cost of Ownership) taget udgangspunkt i de 10 mest solgte nye biler og de 10 mest solgte brugte biler i Danmark fra januar til maj 2022. TCO-gennemsnittet (Total cost of ownership) er udregnet til 2,47 kr./km. Dertil kommer omkostningerne til brændstofforbruget/el.
Brændstofforbruget er sat til et gennemsnit for benzinbiler på 14,1 km/l og 18,1 km for dieselbilerne – i begge tilfælde 15 pct. under fabriksangivelserne.
Benzin- og dieselpriser er fundet via en søgning på ok.dk d. 20. juni:
Benzin: 14,99 kr./l
Diesel: 13,29 kr./l
Elprisen er sat til et gennemsnit for elbiler på 4 kr. pr. kWh uden aftale med en ladeoperatør, og der er beregnet med en gennemsnitlig elmotoreffektivitet på 20 kWh/100 kilometer.
LÆS OGSÅ: De løb med højtryksrenser og el-værktøj