Galerie Wolfsen koncentrerer ressourcer i Aalborg med ny forretning – og lukker snart pop-up i Blokhus
Tiderne skifter: Mens Kalstrup Livstilshus nu har behov for pladsen til kvalitets-outlet, vil Kent Wolfsen gerne bruge mindre tid på landevejen og mere på kunder og kunstnere. Han tager de bedste erfaringer fra Blokhus med hjem til den nye shop i Aalborg
I løbet af de næste måneder åbner det landskendte Galerie Wolfsen en ekstra forretning i Aalborg tæt på det store galleri på Tiendeladen 6. Hvor præcis kan Kent Wolfsen endnu ikke sige, da forhandlinger om konkrete lokaler endnu pågår. Men der bliver tale om en ny strøgforretning med en kombination af rammeværksted og kunstgaveshop. Det sidste i stil med pop-up galleriet i Kalstrup Livstilshus i Blokhus, som meget snart lukkes ned, samtidig med at den to-årige lejeaftale løber ud.
”Vi har vi faktisk været meget glade for samarbejdet med Kalstrup, der også har givet overskud. Men en kombination af, at vores nuværende og kompetente kunstkonsulent deroppe, Marianne Poulsen, har ønsket at drosle ned og gå på pension, og at Kalstrup samtidig gerne vil inddrage galleriets areal på 1. sal i en stor ny outlet, har gjort, at jeg i stedet har besluttet at sadle om og bringe de positive erfaringer fra Blokhus tilbage til Aalborg. Så skal jeg heller ikke selv bruge helt så meget tid med pendling på landevejen men kan bruge endnu mere tid på både kunstnere og kunder, som jeg længe har ønsket” forklarer Kent Wolfsen.
Med positive Blokhus-erfaringer henviser Kent til de særlige og ekstra varegrupper som – udover selve den noget mere kapitalkrævende kunsthandel – har udgjort en væsentlig del af omsætningen i Blokhus. Det er dette, for Wolfsen, nye marked som nu flyttes til den kommende nye strøgforretning i Aalborg: Plakater, kunsttekstiler, kunstbøger, vaser og postkort o.s.v. Altså i gavesegmentet.
”Den nye shop i Aalborg får inklusiv rammeværkstedet lidt præg af en museumshop,” uddyber Kent Wolfsen.
Win win
Tilbage til afviklingen af Pop Up’en i Blokhus, som allerede finder sted med februar måneds udgang:
”Blokhus med de mange kunstinteresserede kunder er en spændende ferieby, som dog ikke kan bære et fuldtidsbemandet galleri året rundt. Her har det været ideelt, at Marianne vores faste kunstkonsulent – uden for højsæsonen – har kunnet give vores publikum kompetent rådgivning fredag, lørdag og søndag. Men jeg kan godt forstå, at hun nu vil nyde sit otium, og at Kalstrup samtidig ønsker aktiviteter over alt i livsstilshuset ugen rundt. Kombinationen har bare gjort, at jeg lige nu ikke tror på et tilsvarende Wolfsen Galerie i Blokhus heller ikke et andet sted i byen. Jeg vil derfor koncentrere mig om vores mange kunder, der gerne kører til Aalborg og galleriets kunstnere rundt om i landet, som jeg gerne vil tættere på. Samtidig er jeg også overbevist om, at en ny strøgbutik i Aalborg vil skabe endnu mere synlighed for hovedforretningen Galerie Wolfsen og være med til at åbne øjnene hos helt nye kunder. Win win,” som Kent Wolfsen siger.
Per Kalstrup, der sammen med hustruen Tine, driver deres flotte store livsstilshus i Blokhus, er på en gang ked af at miste Wolfsen-attraktionen men vedgår også, at markedet for tiden har ændret sig med inflationen og den usikkerhed som Ukraine-krigen har skabt – også i Blokhus:
”Galerie Wolfsens Pop Up hos os har de seneste par år skabt ekstra stor opmærksomhed om livstilshuset. Vi oplever imidlertid, at kunderne nu er lidt mere tilbageholdende med, hvordan de bruger penge. De skal imidlertid stadig have tøj på kroppen. Vi er overbevist om, at kvalitetsoutlet i denne situation vil være mere relevant på vores første sal. Så vi takker for samarbejdet med min ven Kent og skilles i bedste forståelse”.
Wolfsen Skagen for 4. gang
Afviklingen i Blokhus påvirker i øvrigt ikke Galerie Wolfsens sommeraktivitet Pop Up’en på Sankt Laurentii Vej 80 i Skagen, der i år ”genopstår” for 4. sæson:
”I skønne Skagen har vi jo kun sporadisk åbent uden for sommerens højsæson, så her giver det stadig masser af mening, at jeg selv flytter op og nyder sommeren som vært. En herlig ramme at møde mange af galleriets mange potentielle hovedstadskunder i”, siger Kent Wolfsen.