Godkendelse af tilladelse til 36 meter antennemast på Kristinesvej 1A, Blokhus
Teknik og Miljøudvalget i Jammerbugt Kommune holder møde den 30. januar 2023, hvor der bl.a. på dagsordenen er: Godkendelse af tilladelse til 36 meter antennemast på Kristinesvej 1A, Blokhus.
Sagsbeskrivelse
KPR Towers har på vegne af TDC Net den 6. september 2022 ansøgt om byggetilladelse til opstilling af en antennemast (rørmast) på 36 meter med tilhørende teknikhus på matr. nr. 71bb, Hune By, Hune beliggende Kristinesvej 1A, 9492 Blokhus. TDC står som værende ejer af grunden, hvor der i dag er en gammel telefoncentral.
Grunden er beliggende i sommerhusområde og omfattet af Lokalplan 19-017, som i §3 foreskriver (om anvendelse), at området anvendes til sommerhuse, rekreative formål og tekniske anlæg, herunder antennemaster.
Ligeledes fastsætter Lokalplan19-017 i § 5.9, at der inden for lokalplanområdet kan placeres antennemaster med en maksimal højde på 42 meter. Til den enkelte mast kan der ligeledes etableres teknikbygninger.
Det fremgår også af lokalplanen, at en eventuel mast ikke vil blive etableret før der er foretaget høring af berørte parter og før der er meddelt en særskilt tilladelse til masten. Høringen sker efter Forvaltningsloven §19, og der er således ikke tale om en dispensation fra lokalplanen.
TDC og de øvrige operatører har igennem en årrække forsøgt at finde en løsning på at lave bedre dækning i området. I dag er der kun antenner for én udbyder ved sømærket i Blokhus og én mast med flere udbydere i plantagen (se bilag fra mastedatabasen).
TDC har vurderet, at det er nødvendigt at opsætte en mast på den ansøgte placering for at skabe den dækning, der er behov for. Behovet understreges også ved, at to andre udbydere ønsker at få antenner placeret i masten.
Den fjerde og sidste udbyder ønsker også at få antenner placeret i masten – men da masten kun er 36 meter er dette ikke muligt. Normalt skal der anvendes en mast på 42 meter for at alle fire udbydere kan deles om en mast.
TDC har oplyst, at de arbejder med en rørmast, og at TDC i deres sortiment ikke har en rørmast, der er mere end 36 meter. Det er ikke umiddelbart plads til fundamentet til en gittermast på den ansøgte placering.
Lokalplan 19-017 giver mulighed for, at der kan opsættes en mast inden for lokalplanområdet på 42 meter. Med denne ansøgning, hvor masten er 36 meter, vil det betyde, at der ikke kan opnås optimal dækning, da det kun er tre ud af fire udbydere, som kommer med på masten. Vækst- og Udviklingsforvaltningen finder dog, at en gittermast i området vil virke endnu mere skæmmende, og derfor bør der ikke arbejdes med en sådan model.
LÆS OGSÅ: 25 års fødselsdag
I forbindelse med høringen efter Forvaltningsloven er der indkommet 19 bemærkninger.
Høringen har ikke givet grundlag for at give afslag på ansøgningen selvom det af de 19 bemærkninger klart fremgår, at en mast sjældent er populært i sommerhusområder.
Der er udarbejdet en hvidbog, hvor de 19 bemærkninger er kommenteret af Vækst- og Udviklingsforvaltningen. Bemærkningerne omhandler:
– Man bør bruge eksisterende master
– Faldende huspriser
– Der er ikke behov
– Fare for isnedfald
– Ødelægger smukt område
– Alternativ løsning med små antenner rundt i området
– TDC-grunden er for lille og afstand til skel er for lille
– Støj fra masten
Endelig er der bemærkninger om fare for stråling fra antenner/mast. Vækst- og Udviklingsforvaltningen skal i den forbindelse oplyse, at kommunen kun er myndighed på masten. Antenner der placeres på master, er godkendt af Energistyrelsen, og det er således ikke en problemstilling som Jammerbugt Kommune kan behandle.
Vækst- og Udviklingsforvaltningen anerkender, at der er behov for en mast i området. Udgangspunktet er, at de indkommende bemærkninger betyder, at det indstilles at masten flyttes fra østsiden af TDC-bygningen til vestside af TDC-bygningen. Se cirka placering herunder:
Begrundelsen herfor er, at TDC-pension ejer sommerhuset vest for TDC-bygningen, og at denne placering vil hindre og imødekomme den utrykhed, der er omkring afstand til skel og isnedfald mv.
Ligeledes placeres masten så langt som muligt fra andre naboer.
Retsgrundlag
Forvaltningsloven:
§ 19. Kan en part i en sag ikke antages at være bekendt med, at myndigheden er i besiddelse af bestemte oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder, må der ikke træffes afgørelse, før myndigheden har gjort parten bekendt med oplysningerne og givet denne lejlighed til at fremkomme med en udtalelse.
_____
Et af kriterierne for partsstatus er, at borgeren har en væsentlig interesse i sagen og dens udfald. Afgørelsen skal således angå borgerens forhold med en vis intensitet og styrke.
Om en interesse er væsentlig, må afgøres konkret. Ved vurderingen kan der inddrages nogle hjælpekriterier, bl.a. om sagens afgørelse får direkte virkning for borgeren, eller om virkningen er afledt.Det er som udgangspunkt kun den, der bliver direkte berørt af en afgørelse, der er part i sagen. Hvor afgørelsen i en sag har direkte konsekvenser for tredjemand, vil den pågældende således kunne anses for part i sagen.
(kilde: Ombudsmandens hjemmeside)
Budgetmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
Høring/borger- og brugerinvolvering
Byggesagen er den 24. november 2022 sendt i høring hos de omkringliggende naboer (indenfor en radius af 36 meter) jf. Forvaltningslovens § 19.
Høringen er afsluttet den 8. december 2022.
Der er indkommet 19 bemærkninger.
Hvidbogen indeholder Vækst- og Udviklingsforvaltningens bemærkninger til de enkelte bemærkninger.
Indstilling
Vækst- og Udviklingsforvaltningen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender, at der gives byggetiladelse til det ansøgte, dog med en placering vest for TDC-bygningen.