Seks ud af ti forældre oplever, at der er trafikkaos på vejene omkring deres barns skole, viser en undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden. Det er især antallet af biler og bilisternes adfærd, der skaber kaos og utryghed.
Trafikken på skolevejene kan være intensiv, og for de yngste børn kan det betyde, at de har svært ved at overskue trafikken, når de skal sno sig mellem biler, busser og cyklister.
Spørger man forældrene, så synes 65 % af dem, at der er trafikkaos på vejene omkring deres barns skole. Det viser en undersøgelse, som Epinion har gennemført for Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden blandt 364 forældre med børn i alderen 5-12 år. Det er især antallet af biler, bilisternes parkeringer og manglende hensyn, der skaber kaos, lyder det fra forældrene i undersøgelsen.
– Når børn færdes i trafikken, skal det være trygt og sikkert. Derfor er det vigtigt, at man tænker over sin adfærd, når man kører på skolevejene eller skal køre sine børn i skole, så man ikke selv er med til at skabe trafikkaos på skolevejene, siger transportminister Benny Engelbrecht, der i forbindelse med skolestart deltager i politiets kontroller på skolevejene i Sønderborg og København.
For at skabe mere tryghed og sikkerhed på skolevejene gennemfører Rådet for Sikker Trafik, TrygFonden og 95 kommuner fra den 10. august og måneden ud den landsdækkende skolestartskampagne “Børn på vej”. Den skal blandt andet minde trafikanterne om, at de skal vise hensyn og sænke farten på skolevejene. Og det er der brug for. I august måned sidste år sigtede politiet knap 6.200 personer for at køre for stærkt på skolevejene.
Den onde cirkel kan brydes
Når der er trafikkaos på skolevejene, så kan det få flere forældre til at køre deres børn i skole, da det er utrygt at sende dem afsted til fods og cykel gennem morgentrafikken på skolevejen. Men det løser ikke problemet. Tværtimod.
– Hvis flere og flere kører deres børn i skole, så vil der blive endnu mere trafikkaos på skolevejene, og så har vi for alvor den onde cirkel, hvor flere og flere lader cyklen står og ikke lader deres børn gå i skole. Det er vigtigt, at børnene går og cykler, da de både får rørt sig samt lærer at begå sig i trafikken, siger Petrea Busck, specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik.
På flere skoler rundt om i landet har man sat fokus på netop trafikkaos på skolevejene og fundet løsninger, der har mindsket problemet fx ved at lave specielle zoner, hvor forældrene kan sætte deres børn af uden at skabe trafikkaos. Men de enkelte forældre kan også være med til at løse problemet ved at kigge på deres egen adfærd.
– På flere skoler oplever man, at nogle forældre vil køre børnene helt op til skoledøren. Men hvis man i stedet vælger at parkere et par hundrede meter fra skolen og går det sidste stykke sammen, så får barnet rørt sig, og det er en oplagt mulighed for at man samtidig lige kan få talt om trafikken, og om hvordan man kan passe på sig selv. Samtidig er man også med til at sikre, at der ikke bliver endnu mere trafikkaos lige foran skolen, siger Petrea Busck, specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik.
Om undersøgelsen:
Hvor ofte oplever du, at der er trafikkaos omkring dit barns skole om morgenen?
- Altid: 18 %
- Ofte: 26 %
- Nogle gange: 21 %
- Sjældent: 19 %
- Aldrig: 9 %
- Ved ikke: 7 %
(kilde: undersøgelse gennemført af Epinion på vegne af Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden april 2020 blandt 369 forældre med mindst et barn i alderen 5-12 år).